söndag 30 september 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer!

När vi fick den här uppgiften började jag med att läsa igenom det som stod på de olika hemsidorna som vi hade fått som litteratur. Det jag konstaterar efter att ha läst de olika sidorna och som det också står uttryckligen på bl.a mediabarn.se att det finns tydliga trender om hur hur dator- och internetanvändningen har gått ned i åldrarna, ända ned till förskolebarnen. Där redovisas också en siffra från Småungar & Medier 2010 visar att 43 % av 2-åringarna någon gång har använt datorn och att två av tre förskolebarn 2–5 år brukar använda datorn. Jag blir inte speciellt förvånad över de här siffrorna. Jag har själv en 4 åring hemma och arbetar med förskolebarn och jag ser deras stora intresse för datorn och ipaden.
Om man sedan läser i Lpfö 98 (reviderad 2010) så kan man läsa följande på sidan 7:
"Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning."
Om man läser vidare så står det också på sidan 9:
"Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet. Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter."
Nu bara jag skriver ner en massa fakta och citat men vad betyder allt det här. Det vi kort och gott kan konstatera är av det här är att informationsteknik blir en allt större del av barnens vardag och det är något som engagerar dem och som dom tycker är kul. Förskolan har alltid utgått ifrån barnens intresse vilket också står i läroplanen. Dessutom trycker den också på att vi ska använda oss av multimedia och informationsteknik som ett verktyg i våran verksamhet.
Men för mig blir frågan hur gör vi detta i vårt vardagliga arbete? Hur kan vi pedagoger använda oss av barnens intresse för informationsteknik för att deras lärande skall utmanas och utvecklas? Det kanske var uppgiften att reflektera kring just detta men jag tycker inte att denna fråga är inte helt lätt att svara på. Jag vet inte om jag kan göra det här idag men jag börjar att få fler och fler tankar om hur man kan göra. När det gäller ipaden, som är ett av de digitala verktygen som vi använder mest tror jag att vi bör fundera vad det är för typ av applikationer vi laddar ner. Vilket eller vilka områden är det som främjas genom den här appen? Bara att tänka så har jag börjat se apparna med lite nya ögon. På hemsidan mediebarn.se står det att bland det vanligaste barnen gör på sina datorer är att rita och måla digital och spela spel. Det finns otroligt många appar som främjar skapande och kreativitet. Likaså som det finns otroligt många spel som främjar språk, matematik och samspel. Precis som vanliga brädspel gör om det sitter med en medupptäckande pedagog som inspireras av barnens nyfikenhet och som också utmanar barnen vidare. Här blir de digitala verktygen ytterligare ett kompletterande verktyg till de mer traditionella. Jag tror att det finns fantastiska möjligheter med att använda olika medier i barnens utveckling och lärande bara det finns nyfikna och intresserade barn och vuxna. Hur vi ska göra är något vi måste börja att reflektera kring och jag tror att det blir att fler och fler pedagoger där ute, liksom jag som har ett behov av att diskutera den frågan mycket mycket mer.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar