tisdag 2 oktober 2012

Min "resa"....

Om jag ska försöka redogöra för vad den här utbildningen har givit mig så känns det som en ganska svår uppgift för det är så otroligt mycket och mycket mer än vad jag hade förväntat mig. Mina förväntningar var egentligen bara att det skulle bli tydligt för mig vad pedagogisk dokumentation är och innebär. Det har inte bara blivit tydligare utan jag har fått en mycket bredare och djupare förståelse. Vilket faktiskt har bidragit till att delar av mitt förhållningssätt har förändrats.
Jag skall försöka sätta ord på hur mitt förhållningssätt har förändrats. Egentligen är detta inte något jag vill erkänna. Men jag upplever nu att jag i mycket större utsträckning lyssnar på barnen och låter mig inspireras av deras egna nyfikenhet som jag sedan utmanar dem vidare i. Innan så hade kanske jag en tanke eller en ide med det vi gjorde och fiskade nästan efter ett "rätt" svar i vissa situationer. Nu är jag mycket mer genuint nyfiken på att höra deras erfarenheter av hur de upplever och tänker kring olika saker mer än att få ett "rätt" svar. Kan detta dessutom dokumenteras med foto, ljud eller film på ett enkelt sätt så blir det också att man gör det. Det gör också att vi pedagoger eller vi pedagoger tillsammans med barnen kan gå tillbaka och fundera, tolka och reflektera över det dokumentationen. Dessa reflektioner och tolkningar är något som jag och mina kollegor sedan använder oss av som utgångspunkt i vår vidare planering om hur vi skall utmana barnen vidare.
Kursen har också bidragit till att jag har utvecklat mina tankar om reflektion. Dels hur gör man när man reflekterar och vad reflekterar jag över. Jag inser nu att reflektion är mer än bara ett funderade. Numera handlar reflektion för mig mycket mer om att verkligen vilja förstå det varför det är som det är och blir som det blir. Jag reflekterar över miljön, konstellationer, över vad är barnens förståelse, hur och vad lär dom och inte minst reflekterar jag mycket mer över mig själv och mitt eget agerande och förhållningssätt och hur det påverkar barnen. Sedan försöker jag att använda mig av mina nya lärdomar. Jag ställer mig nästan alltid frågan, vad betyder det här för mitt fortsatta vardagsarbete. Man kan definitivt säga att jag blivit mer av en reflekterande praktiker.
Sedan får man inte glömma alla tekniska lärdomar som jag har fått med mig. Jag har lärt mig hantera många nya applikationer. Inte minst garageband och imovie som jag har fått en tydlig bild av hur jag kan använda mig av i verksamheten och vilket jag redan gör.
Kursen har också satt i gång många fler nya tankar om hur kan jag använda ipaden som ett komplimenterande verktyg i verksamhet? Vilka applikationer ska vi ha på ipaden och till vilket syfte? Hur får jag med mina kollegor i användandet av ipaden? Var ska jag lägga mina bilder och filmer som vi pedagoger och barnen skapar någonstans? Listan på nya frågor kan göras lång men det är dessa jag tar med mig i mitt fortsatta arbete med pedagogisk dokumentation med it stöd. För utbildningen var väl bara början.....?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar