Om mig

Jag har arbetat som förskollärare i 10 år och jag lär mig ständigt nya saker och utvecklas i mitt yrke. Jag tror att det är bl.a. därför jag tycker det är så himla roligt. Som pedagog är jag nog väldigt nyfiken på min verksamhet. Jag vill gärna försöka förstå den och hur jag påverkar den och barnen genom mitt sätt att vara både omedvetet och medvetet. Men även hur miljön påverkar verksamheten. Denna nyfikenhet tog mer fart för drygt åtta år sedan fick gå en utbildning på universitet i "Aktionsforskning" som bygger på att man forskar där man är i aktion. Gör man detta systematiskt så upplever jag att man blir väldigt mer medveten om sin verksamhet och det blir lite lättare att se vad man ska förändra för att eventuellt förbättra. Jag upplever att det är med ganska enkla medel som man kan få syn på sin verksamhet.
Jag har också haft förmånen att gå förskollärarlyftet med fokus på småbarns matematik, vilket gjorde att jag fick upp ögonen för all matematik som finns runt omkring oss hela tiden och hur man kan göra den synlig gör småbarn. Jag fick en massa À-ha upplevelser om en massa saker som inte bara var kopplat till småbarns matematiska utveckling utan även på en hel del andra saker. Under lyftet upplevde jag att jag utvecklades enormt mycket som pedagog men på nått sett så är det som ju mer man vet desto mer inser man att man inte vet. Det var bl.a. Därför jag inte kunde motstå denna kurs och jag ser framemot att växa ytterligare i min yrkesroll.