MATEMATIK I FÖRSKOLAN
1. FILMENSTITEL
2. KARTA
BERÄTTARRÖST:
Jag arbetar en förskola som heter
Lackarbäcks förskola som ligger
i Mölndal.
3.INT. LACKAREBÄCKS FÖRSKOLA
BERÄTTARRÖST:
På Lackarbäcks förskola har
vi valt att arbeta med ett extra
fokus på matematik i lek
och vardag. Barnen
skall få möjlighet att uppleva
matematik på ett lustfyllt sätt och
i ett meningsfullt sammahanhg.
3. LÄROPLANEN
BERÄTTARRÖST:
I förskolans läroplan står det att
förskolan skall stäva efter att
varje barn utvecklar sin förståelse
för rum, form, läge och riktning
och grundläggande egenskaper
hos mängder, antal, ordning och
talbegrepp samt för mätning, tid
och förändring.
Det står också att förskolan skall
sträva efter att varje barn
utvecklar sin förmåga att använda
matematik för att undersöka,
reflektera över och prövar olika
lösningar av egna och andras
problemställningar.
Det står också att förskolan skall sträva efter att varje barn
utvecklar sin förmåga att urskilja
uttrycka, undersöka och använda
matematiska begrepp och
samband mellan begrepp.
Det står ytterligare ett mål. Där
det står att förskolan skall sträva
efter att varje barn utvecklar sin
matematiska förmåga att föra och
följa resonemang.
3. INT. SAGORUMMET - DAG.
Lotta, Eric, Hanna, Isak
Pedagogen Lotta sitter på en stol i Sagorummet.
Framför henne på golvet sitter barnen Hanna, Eric
och Isak, vilka alla är 5-åringar.
LOTTA
Nu barnen vill jag att ni är tysta för
nu ska vi lära oss att räkna. Vi
skall räkna till 25. Det kan inte ni.
ERIC
Jo.
LOTTA
Nej, det tror jag inte ni kan. Jag får
höra. Vad heter du?
Pedagogen pekar på Eric.
ERIC
Eric
LOTTA
Eric, varsågod och ställ dig upp så
får jag höra när du räknar till 25. Eric ställer sig upp och börjar
räkna. Han låter uttråkad.
ERIC
1,2,3,
LOTTA
Nej, du får göra det ordentligt, så
gör man inte. Gör det riktigt!
ERIC
1,2,3,4
LOTTA
Nej, vet du vad. Du kan sätta dig
ner.
Eric sätter sig ner igen
LOTTA
Så här räknar man faktiskt:
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15
16,17,18,19,20,21,22,23,24,25.
Det var väl inte svårt?
Vet ni vad jag vet? Jag känner
en som kunde räkna till 52 när hon
bara var 3 år. Det tror jag inte att
ni har kunnat göra i alla fall.
Den här lilla flickan kunde också
balansera på en lina och det tror
jag inte heller att ni kan. Så lärde
hon sig att räkna till 73. Hur ska
ni kunna lära er när ni bara sitter
där och ser uttråkade ut. Jag
förstår inte, det är jätte spännande.
Räkna är det bästa som finns i hela
livet.
4. INT. BARNBILD -DAG
BERÄTTARRÖST
Men, nej är det här lek och vardag.
Är detta lustfyllt för dom här
barnen? Är det ett menningsfullt
sammanhang?
Dom här barnen ser inte ut att ha
speciellt roligt. Nej, vi får nog
skicka in någon annan på den här
uppgiften.
5. INT. SAGORUMMET - DAG.
Lotta, Eric, Hanna, Isak, Liselotte
Barnen sitter fortfarande på mattan
då pedagogen Liselotte kommer in
i rummet.
LISELOTTE
Har ni roligt på den här samlingen?
BARNEN
Nej!!!
LISELOTTE
Vad skulle ni vilja göra istället?
BARNEN
Leka med bilarna!
LISELOTTE
Då gör vi så här att vi bryter den
här samlingen och så hämtar vi
bilarna istället.
Liselotte går och hämtar ett parkerings-
hus och bilar till barnen. Hon ställer det
framför barnen och sätter sig sedan ner
tillsammans med barnen.
BERÄTTARRÖST
Barnen börja leka och pedagogen
försöker synliggöra och
problematisera matematiken i
barnens lek med bilarna.
Här tar mitt manus slut och här filmas den fria leken med barnen och pedagogen. Här är det bara barnens spontana kommentarer i oförutsägbara situationer som blir resten av filmen. Där jag i dessa klipp kommer att tydliggöra matematiken med text.
6. AVSLUTNINGSBILD
På denna bild tackas alla medverkare
av filmen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar