torsdag 31 maj 2012

Att arbeta med portfolio - teori, förhållningssätt och praktik.

När jag har läst boken  "Att arbeta med portfolio" skriven av Roger & Birgitta Ellmin så har jag försökt att förstå vad det betyder för mitt egna vardagsarbete och här kommer mina tankar och lärdomar kring det. Jag tycker mycket av det jag har läst i boken förstäker dom lärdomarna jag gjort under kursens gång.
Inledningsvis i boken så skriver författarna att nyckelbegreppet med en portfolio är reflektionen kring den insamlade dokumentationen. Att barnen med hjälp av sin portfolio lär sig att se närmare på och reflekterar över sitt eget lärande. Min uppgift som pedagog blir en mer lärande ledare istället för en lärare och att hjälpa barnen med att reflektera tex genom att ställa frågor som hur tänkte du, vad var svårt, vad var lätt osv? När barnet får sätta ord på sina tankar kan det göra att deras egna förståelse utvidgas.
Men vi kan inte göra detta kring all dokumentation som vi gör i förskolan. Vi måste göra ett urval som tex anknyts till förskolans fokusområden, barnens egna strävansmål eller till utvecklings-samtalen. Då får detta arbete också ett samband med resten av verksamheten, vilket arbete vi måste göra systematiskt.
Författarna skriver också om något de kallar processportfolio eller projektportfolio vilket innebär att man förrutom den färdiga produkten också ska beskriva vägen dit. Det som blir en ny tanke för mig är att den inte alltid behöver komma i uttryck i text utan det kan vara teckningar som påvisar en utvecklingen eller fler fotografier. Reflektionerna behöver inte alltid verbala, vilket jag tyckte var tänkvärt. Jag har alltid känt att varje bild har behövts att förtydligats med en text vilket kanske inte alltid är nödvändigt.
Författarna trycker också att syftet med en portfolio måste vara tydligt annars kan den nästan lika gärna kvitta och för mig som arbetar i förskolan är det syftet att försöka synliggöra en lärandeprocess för både för barn, föräldrar och pedagoger. Då är det barnets utveckling i förhållande till sig själv som är det viktiga. Genom att man bara synliggör barnets individuella lärande och framgångar så blir portfolion väldig positiv som stärker barnen i deras utveckling.
Om man arbetar på detta sätt blir portfolion också en slags utvärdering som en bonus. Det blir tydligt för mig att se vad barnet har för erfarenheter och var barnet befinner sig i sin utveckling. Vilket gör att jag måste börja fundera över vad behöver jag som pedagog behöver att tillföra för att skapa de optimala förutsättningar för ett fortsatt lärandet.
Som avslutning vill jag redogöra för författarna gör en egen definition av portfolio som jag tycker sammanfattar det hela väldigt bra och den lyder på följande sätt:
"Arbetet med portfolio är ett förhållningssätt och en form av pedagogis dokumentation som är lärarledd och elevaktiv, positiv och meningsfull. Den syftar till att beskriva, tydliggöra och ge ett utvecklingsperspektiv på vad och hur eleven lär sig, hur målen uppnås, vilket stöd som behövs, samt hur eleven tänker kring sitt eget lärande och utveckling" (s.21-22)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar