onsdag 4 januari 2012

Litteraturseminariumet

Efter att diskuterat boken "Den svårfångade reflektionen" fick jag med mig en hel del nya tankar tillbaka (läs mer om dessa under fliken "Den svårfångade reflektionen".) Det är inget nytt men det blir nu så extra tydligt vad det berikar att diskutera tillsammans med andra för vi fastnar för olika saker och vi tolkar även ibland texten olika vilket är så berikande när man får olika perspektiv på samma sak. Det blir därför så självklart appråpå pedagogisk dokumentation att det är så här vi ska arbeta med dokumentationen för även där är det som i litteraturseminariumet att vi kommer att se olika saker och ur olika perspektiv vilket bidrar till nya lärdomar.

tisdag 15 november 2011

Vad är pedagogisk dokumentation för mig?

Nu sitter jag här på pedagogisk dokumentation och ska skriva ner vad pedagogisk dokumentation är för mig och det känns jätteläskigt. Tänk om jag skriver "fel":)men här kommer min nuvarande förståelse.
Man kan väl i princip dokumenter vad som helst men för mig blir den först pedagogisk när man har reflekterat kring dokumentationen med barnen och kollegorna för att få en uppfattning om barnens förståelse kring ett visst innehåll. Att vi som pedagoger sedan använder sig av dessa insikter och tankar i att hur vi ska utmanar barnen vidare. På detta sätt kan man förhoppningsvis synliggöra barnens lärande processer...