Att göra en film var väldigt enkelt och svårt på samma gång. Jag ska försöka förklara detta lite närmare.
Min idé om vilket lärande jag ville synliggöra i filmen hade jag tidigt väldigt klart för mig och att skriva mitt synopsis gick väldigt bra och fort. Men hur skulle jag få filmen att följa en berättakurva med ett dilemma, upptrappning, lösning och ett avslut? Det här var det jag tyckte var det allra svåraste med filmprojektet. Jag hade flera olika tankar om detta men inte något som kändes speciellt bra. Det satt långt inne men till slut fick jag en idé som jag kände kunde funka och göra filmens idé tydlig. Sen var det bara resten kvar. Att skriva manus och att göra ett storyboard. Från början
tyckte jag att det var en massa onödigt arbete som var ganska
tidskrävande och jag såg inte riktigt vitsen med det hela. Jag hade ju redan en idé om hur jag skulle göra. Men det skulle görs, så det var bara att sätta igång och allt eftersom började min film att växa fram, scen efter scen. Jag fick en hel del hjälp av boken Manus och dramaturgi för film av Thomas Granath (2006) framför allt när jag skulle skriva mitt film manus. Den ger väldigt tydliga exempel på hur man kan göra detta.
När det gäller bildmanuset så var boken inte lika konkret. Då gick jag istället in på den tidigare kursens bloggare för att se hur de hade gjort. Vilket genast hjälpte mig vidare i det arbetet.
När jag sedan skulle börja producera
min film hade jag en väldigt stor hjälp av allt mitt förarbete för jag visste precis hur jag ville ha det. Allt kändes väldigt genomtänk. Jag ville bland annat ha närbilder på barnen i ett försök i att förstärka deras känslor. Här är ett exempel på en sådan närbild, på ett barn som inte upplever att det är ett speciellt lustfyllt lärande.
I boken Manus och dramaturgi för film av Thomas Granath (2006) står det följande på sid: 92.
"Förstärkningsord, adjektiv har sällan någon funktion i filmdialog. De har ingen förhöjande effekt om det inte finns något i gestaltningen att hänga upp dem på."
Av samma anledning har jag valt att filma barnen ganska nära för att försöka synliggöra deras glädje och engagemang.
När jag sedan skulle klippa ihop och redigera filmen så gick det väldigt fort nästan bara på någon timma eller två. Det som ställde till det något för mig var att det från början inte var klart för mig hur jag göra med stillbilder där jag ville ha text. Jag började att titta i de appar jag hade på ipaden. I appen Skitch började jag att laborera och kunde slutligen få fram en bild med bara text.
Fast den appen hade flera roliga funktioner. Man kunde skriva och rita på befintliga bilder också och blev därför tvungen att testa. Reultat av det blev att jag var tvungen att lägga till en bild som inte var meningen från allra första början. Utan det blev en bild som fick förtydliga exakt var på karta som Mölndal ligger.
Om jag slutligen ska summera mina erfarenheter så är det kort och gott att Imovie är en bra och framför allt en enkel applikation att använda sig av för att synliggöra och tydliggöra våran verksamhet eller ett lärande. Men jag kommer inte att i framtiden att göra ett synopsis, bildmanus och storybord då det är på tok för tidskrävande även om jag kunde se att det var till stor hjälp av producerande av filmen.
Litteratur: Granath, T., Manus för dramaturgi för film, Malmö: Liber AB 2006
torsdag 20 september 2012
torsdag 6 september 2012
Bildmanus
Här nedan är bilder på mitt bild manus, där jag har försökt tydliggöra vad man ser, hur man ser, vad man hör.
Synopsis
Titel: Att arbeta med matematik på förskolan.
Syfte: På våran förskola har vi matematik som ett av våra fokusområden. Vilket innebär att det är något vi har bestämt att lägga lite extra fokus på i år. Många av i våran barngrupp har ett stort intresse för bilar. Vi ville självklart ta tillvara på detta intresse och utgå ifrån det i vårat arbete med läroplanens mål för matematik. Med hjälp av filmen vill jag synliggöra och tydliggöra hur man i meningsfulla sammanhang för barnen kan ta tillvara på dem för att använda oss av dem för att öka barnens förståelse för sin omvärld med hjälp av matematik och att utveckla sitt matematiska ordförråd.
Form: Informationsfilm med inslag av drama
Målgrupp: Främst till föräldrar till barn i förskolan.
Längd: Ca: 8 minuter
Premiss: Förskolan är barnens första skola. I förskolan kan vi med ganska enkla medel på ett lustfyllt sätt skapa meningsfulla situationer för ett lärande för barnen. Men för det krävs det också pedagogiska ledare som synliggör och problematiserar matematiken i barnens omvärld och att man utmanar deras språk och tänkande.
Referenser:
Granath, T. (2006). Manus och dramaturgs för film. Malmö: Liber
film manus
MATEMATIK I FÖRSKOLAN
1. FILMENSTITEL
2. KARTA
BERÄTTARRÖST:
Jag arbetar en förskola som heter
Lackarbäcks förskola som ligger
i Mölndal.
3.INT. LACKAREBÄCKS FÖRSKOLA
BERÄTTARRÖST:
På Lackarbäcks förskola har
vi valt att arbeta med ett extra
fokus på matematik i lek
och vardag. Barnen
skall få möjlighet att uppleva
matematik på ett lustfyllt sätt och
i ett meningsfullt sammahanhg.
3. LÄROPLANEN
BERÄTTARRÖST:
I förskolans läroplan står det att
förskolan skall stäva efter att
varje barn utvecklar sin förståelse
för rum, form, läge och riktning
och grundläggande egenskaper
hos mängder, antal, ordning och
talbegrepp samt för mätning, tid
och förändring.
Det står också att förskolan skall
sträva efter att varje barn
utvecklar sin förmåga att använda
matematik för att undersöka,
reflektera över och prövar olika
lösningar av egna och andras
problemställningar.
Det står också att förskolan skall sträva efter att varje barn
utvecklar sin förmåga att urskilja
uttrycka, undersöka och använda
matematiska begrepp och
samband mellan begrepp.
Det står ytterligare ett mål. Där
det står att förskolan skall sträva
efter att varje barn utvecklar sin
matematiska förmåga att föra och
följa resonemang.
3. INT. SAGORUMMET - DAG.
Lotta, Eric, Hanna, Isak
Pedagogen Lotta sitter på en stol i Sagorummet.
Framför henne på golvet sitter barnen Hanna, Eric
och Isak, vilka alla är 5-åringar.
LOTTA
Nu barnen vill jag att ni är tysta för
nu ska vi lära oss att räkna. Vi
skall räkna till 25. Det kan inte ni.
ERIC
Jo.
LOTTA
Nej, det tror jag inte ni kan. Jag får
höra. Vad heter du?
Pedagogen pekar på Eric.
ERIC
Eric
LOTTA
Eric, varsågod och ställ dig upp så
får jag höra när du räknar till 25. Eric ställer sig upp och börjar
räkna. Han låter uttråkad.
ERIC
1,2,3,
LOTTA
Nej, du får göra det ordentligt, så
gör man inte. Gör det riktigt!
ERIC
1,2,3,4
LOTTA
Nej, vet du vad. Du kan sätta dig
ner.
Eric sätter sig ner igen
LOTTA
Så här räknar man faktiskt:
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15
16,17,18,19,20,21,22,23,24,25.
Det var väl inte svårt?
Vet ni vad jag vet? Jag känner
en som kunde räkna till 52 när hon
bara var 3 år. Det tror jag inte att
ni har kunnat göra i alla fall.
Den här lilla flickan kunde också
balansera på en lina och det tror
jag inte heller att ni kan. Så lärde
hon sig att räkna till 73. Hur ska
ni kunna lära er när ni bara sitter
där och ser uttråkade ut. Jag
förstår inte, det är jätte spännande.
Räkna är det bästa som finns i hela
livet.
4. INT. BARNBILD -DAG
BERÄTTARRÖST
Men, nej är det här lek och vardag.
Är detta lustfyllt för dom här
barnen? Är det ett menningsfullt
sammanhang?
Dom här barnen ser inte ut att ha
speciellt roligt. Nej, vi får nog
skicka in någon annan på den här
uppgiften.
5. INT. SAGORUMMET - DAG.
Lotta, Eric, Hanna, Isak, Liselotte
Barnen sitter fortfarande på mattan
då pedagogen Liselotte kommer in
i rummet.
LISELOTTE
Har ni roligt på den här samlingen?
BARNEN
Nej!!!
LISELOTTE
Vad skulle ni vilja göra istället?
BARNEN
Leka med bilarna!
LISELOTTE
Då gör vi så här att vi bryter den
här samlingen och så hämtar vi
bilarna istället.
Liselotte går och hämtar ett parkerings-
hus och bilar till barnen. Hon ställer det
framför barnen och sätter sig sedan ner
tillsammans med barnen.
BERÄTTARRÖST
Barnen börja leka och pedagogen
försöker synliggöra och
problematisera matematiken i
barnens lek med bilarna.
Här tar mitt manus slut och här filmas den fria leken med barnen och pedagogen. Här är det bara barnens spontana kommentarer i oförutsägbara situationer som blir resten av filmen. Där jag i dessa klipp kommer att tydliggöra matematiken med text.
6. AVSLUTNINGSBILD
På denna bild tackas alla medverkare
av filmen
torsdag 31 maj 2012
Att arbeta med portfolio - teori, förhållningssätt och praktik.
När jag har läst boken "Att arbeta med portfolio" skriven av Roger & Birgitta Ellmin så har jag försökt att förstå vad det betyder för mitt egna vardagsarbete och här kommer mina tankar och lärdomar kring det. Jag tycker mycket av det jag har läst i boken förstäker dom lärdomarna jag gjort under kursens gång.
Inledningsvis i boken så skriver författarna att nyckelbegreppet med en portfolio är reflektionen kring den insamlade dokumentationen. Att barnen med hjälp av sin portfolio lär sig att se närmare på och reflekterar över sitt eget lärande. Min uppgift som pedagog blir en mer lärande ledare istället för en lärare och att hjälpa barnen med att reflektera tex genom att ställa frågor som hur tänkte du, vad var svårt, vad var lätt osv? När barnet får sätta ord på sina tankar kan det göra att deras egna förståelse utvidgas.
Men vi kan inte göra detta kring all dokumentation som vi gör i förskolan. Vi måste göra ett urval som tex anknyts till förskolans fokusområden, barnens egna strävansmål eller till utvecklings-samtalen. Då får detta arbete också ett samband med resten av verksamheten, vilket arbete vi måste göra systematiskt.
Författarna skriver också om något de kallar processportfolio eller projektportfolio vilket innebär att man förrutom den färdiga produkten också ska beskriva vägen dit. Det som blir en ny tanke för mig är att den inte alltid behöver komma i uttryck i text utan det kan vara teckningar som påvisar en utvecklingen eller fler fotografier. Reflektionerna behöver inte alltid verbala, vilket jag tyckte var tänkvärt. Jag har alltid känt att varje bild har behövts att förtydligats med en text vilket kanske inte alltid är nödvändigt.
Författarna trycker också att syftet med en portfolio måste vara tydligt annars kan den nästan lika gärna kvitta och för mig som arbetar i förskolan är det syftet att försöka synliggöra en lärandeprocess för både för barn, föräldrar och pedagoger. Då är det barnets utveckling i förhållande till sig själv som är det viktiga. Genom att man bara synliggör barnets individuella lärande och framgångar så blir portfolion väldig positiv som stärker barnen i deras utveckling.
Om man arbetar på detta sätt blir portfolion också en slags utvärdering som en bonus. Det blir tydligt för mig att se vad barnet har för erfarenheter och var barnet befinner sig i sin utveckling. Vilket gör att jag måste börja fundera över vad behöver jag som pedagog behöver att tillföra för att skapa de optimala förutsättningar för ett fortsatt lärandet.
Som avslutning vill jag redogöra för författarna gör en egen definition av portfolio som jag tycker sammanfattar det hela väldigt bra och den lyder på följande sätt:
Inledningsvis i boken så skriver författarna att nyckelbegreppet med en portfolio är reflektionen kring den insamlade dokumentationen. Att barnen med hjälp av sin portfolio lär sig att se närmare på och reflekterar över sitt eget lärande. Min uppgift som pedagog blir en mer lärande ledare istället för en lärare och att hjälpa barnen med att reflektera tex genom att ställa frågor som hur tänkte du, vad var svårt, vad var lätt osv? När barnet får sätta ord på sina tankar kan det göra att deras egna förståelse utvidgas.
Men vi kan inte göra detta kring all dokumentation som vi gör i förskolan. Vi måste göra ett urval som tex anknyts till förskolans fokusområden, barnens egna strävansmål eller till utvecklings-samtalen. Då får detta arbete också ett samband med resten av verksamheten, vilket arbete vi måste göra systematiskt.
Författarna skriver också om något de kallar processportfolio eller projektportfolio vilket innebär att man förrutom den färdiga produkten också ska beskriva vägen dit. Det som blir en ny tanke för mig är att den inte alltid behöver komma i uttryck i text utan det kan vara teckningar som påvisar en utvecklingen eller fler fotografier. Reflektionerna behöver inte alltid verbala, vilket jag tyckte var tänkvärt. Jag har alltid känt att varje bild har behövts att förtydligats med en text vilket kanske inte alltid är nödvändigt.
Författarna trycker också att syftet med en portfolio måste vara tydligt annars kan den nästan lika gärna kvitta och för mig som arbetar i förskolan är det syftet att försöka synliggöra en lärandeprocess för både för barn, föräldrar och pedagoger. Då är det barnets utveckling i förhållande till sig själv som är det viktiga. Genom att man bara synliggör barnets individuella lärande och framgångar så blir portfolion väldig positiv som stärker barnen i deras utveckling.
Om man arbetar på detta sätt blir portfolion också en slags utvärdering som en bonus. Det blir tydligt för mig att se vad barnet har för erfarenheter och var barnet befinner sig i sin utveckling. Vilket gör att jag måste börja fundera över vad behöver jag som pedagog behöver att tillföra för att skapa de optimala förutsättningar för ett fortsatt lärandet.
Som avslutning vill jag redogöra för författarna gör en egen definition av portfolio som jag tycker sammanfattar det hela väldigt bra och den lyder på följande sätt:
"Arbetet med portfolio är ett förhållningssätt och en form av pedagogis dokumentation som är lärarledd och elevaktiv, positiv och meningsfull. Den syftar till att beskriva, tydliggöra och ge ett utvecklingsperspektiv på vad och hur eleven lär sig, hur målen uppnås, vilket stöd som behövs, samt hur eleven tänker kring sitt eget lärande och utveckling" (s.21-22)
tisdag 27 mars 2012
måndag 26 mars 2012
Processdokumentation.
Jag ska försöka tydliggöra hur min syn på pedagogisk dokumentation har förändrats och vilka lärdomar jag har gjort från kursens början fram till nu.
Till en början trodde jag att jag med hjälp av den pedagogiska dokumentationen kunde få hjälp med att få syn på vad barnen hade för tankar och erfarenheter kring ett visst innehåll. Nu inser jag att den kan även hjälpa mig att få syn på så mycket mer. Den kan också ge oss information om vilket förhållningssätt vi pedagoger har till barnen och till kunskap och till lärande. När jag nu har börjat att arbeta mer med pedagogisk dokumentation har jag börjat få syn på saker som förvånar mig.
Om jag bara ska prata om mig själv så trodde innan att hade jag ett förhållningssätt och en barnsyn där jag alltid ser "det kompetenta barnet". Men jag har nu börjat att tvivla lite på det. Anledningen är att jag kan nu se efter att ha observerat och dokumenterat mig tillsammans med barnen att jag ibland hamnar i ett enkelt fråga-svars-mönster, där jag som fröken ställer frågan som jag har det givna svaret på och som jag ibland också förväntar mig att barn skall ge mig till svars. Jag skäms över att behöva erkänna det men tyvärr är det den bistra sanningen. Jag har försökt ursäkta mig själv med att det är frågor jag ställer för att få barnen att reflektera men kommer inte riktigt undan med det för det är inte frågor som ställs i samband med barnens egna frågor.
Jag inser att jag bör vara mera lyhörd för barnens egna frågeställningar och att det är dem jag i större utsträckning ska utgå ifrån. Det är väldigt lätt att missar en massa väsentliga saker som barnen säger när man är ute efter ett speciellt svar. Det blev bl.a. väldigt tydligt för mig när jag gjorde radioprogrammet. Jag har därför börjat att använda mig av ljudinspelare för att inte gå miste om viktig information. I boken Att fånga lärandet påvisar också detta.
Vad som också är en lärdom för mig är att den pedagogiska dokumentationen också är ett kollektivt arbetsverktyg. Det är ingenting jag kan sitta och göra på min enskilda planeringstid utan detta är ett arbetssätt som bygger på ett gemensamt reflektionsarbete. Det pedagogisk dokumentation är mycket kommunikation. Jag tar mig därför mycket mer tid till att prata med barnen om fotografier, videoklipp, teckningar, lerfiguren etc. Men det är också ett reflektionsarbete emellan pedagoger och även emellan föräldrar. Det är i den kommunikationen till andra som jag som pedagog kan synliggöra mina egna tankar och erfarenheter kring barnen och det som skett - min egen läroprocess. Vilket jag redan, efter ganska kort tid redan har fått syn på och som jag här har försöker att tydliggöra. I boken Varför pedagogisk dokumentation? finns ett citat som jag vill koppla till ovanstående text.
Till en början trodde jag att jag med hjälp av den pedagogiska dokumentationen kunde få hjälp med att få syn på vad barnen hade för tankar och erfarenheter kring ett visst innehåll. Nu inser jag att den kan även hjälpa mig att få syn på så mycket mer. Den kan också ge oss information om vilket förhållningssätt vi pedagoger har till barnen och till kunskap och till lärande. När jag nu har börjat att arbeta mer med pedagogisk dokumentation har jag börjat få syn på saker som förvånar mig.
Om jag bara ska prata om mig själv så trodde innan att hade jag ett förhållningssätt och en barnsyn där jag alltid ser "det kompetenta barnet". Men jag har nu börjat att tvivla lite på det. Anledningen är att jag kan nu se efter att ha observerat och dokumenterat mig tillsammans med barnen att jag ibland hamnar i ett enkelt fråga-svars-mönster, där jag som fröken ställer frågan som jag har det givna svaret på och som jag ibland också förväntar mig att barn skall ge mig till svars. Jag skäms över att behöva erkänna det men tyvärr är det den bistra sanningen. Jag har försökt ursäkta mig själv med att det är frågor jag ställer för att få barnen att reflektera men kommer inte riktigt undan med det för det är inte frågor som ställs i samband med barnens egna frågor.
Jag inser att jag bör vara mera lyhörd för barnens egna frågeställningar och att det är dem jag i större utsträckning ska utgå ifrån. Det är väldigt lätt att missar en massa väsentliga saker som barnen säger när man är ute efter ett speciellt svar. Det blev bl.a. väldigt tydligt för mig när jag gjorde radioprogrammet. Jag har därför börjat att använda mig av ljudinspelare för att inte gå miste om viktig information. I boken Att fånga lärandet påvisar också detta.
"Ljudinspelare är oumbärlig i de här och liknande situationer. det är omöjligt att fånga in och skriva ner vad flera barn säger under en diskussion eller en aktivitet."( s 74)Detta gör att jag faktiskt har blivit bättre på att lyssna mer på barnens tankar. Jag försöker också att tolka och verkligen försöka förstå vad de egentligen har för förståelse om sin omvärlden. Jag finner stöd för mina tankar boken Varför pedagogisk dokumentation?, där det står följande:
"Pedagogens roll blir att upptäcka barnens frågeställningar som uppstår naturligt under projektets gång, menar den amerikanska forskaren Carolyn Edwards (1993). Hon menar att pedagogen kan hjälpa barnen att fokusera på problemet och formulera hypoteser för dess lösning. Det handlar alltså inte om att förenkla för barnen, utan tvärtom att göra saker och ting mer mångfasetterade och komplexa för att locka fram fler idéer och lösningar. Pedagogen kan fråga barnen vad de behöver för att lösa ett problem, i form av material osv. På detta sätt är de barnens partners och assistenter."(s.66)Den ena lärdomen leder till den andra för föregående lärdom gör att jag inser att det är när barnen börjar uttrycka sina tankar och erfarenheter som jag först då kan börja att gå in med mina frågor som kan leda till att barnen reflektera, inte tidigare. Jag inser också nu att frågorna som jag ställer ska vara av den art att jag uppriktigt är intresserad av att höra på barnens åsikter och tankar kring frågan och inte det "rätta" svaret. På så viss får jag en större förståelse om barnens förståelse och vad det är jag ska utmana barnen vidare med. Dessutom tycker jag precis som författaren skriver i boken Varför pedagogiskt dokumentation?:
"Det betyder att om ett barn "serveras" en viss kunskap som vetenskapligt sann, kan man inte förvänta sig att det här barnet efteråt kommer kunna gå in i ett eget utforskande och utvecklande av det som var dess eget tänkande."(s 52)Om jag verkligen börjar att tillämpa detta arbetssätt så bidrar detta till att jag ger barnen ett större ansvar och makt över sitt eget lärande och först då kan jag rakryggad säga att jag har ett förhållningssätt och en barnsyn som tror på "det kompetenta barnet".
Vad som också är en lärdom för mig är att den pedagogiska dokumentationen också är ett kollektivt arbetsverktyg. Det är ingenting jag kan sitta och göra på min enskilda planeringstid utan detta är ett arbetssätt som bygger på ett gemensamt reflektionsarbete. Det pedagogisk dokumentation är mycket kommunikation. Jag tar mig därför mycket mer tid till att prata med barnen om fotografier, videoklipp, teckningar, lerfiguren etc. Men det är också ett reflektionsarbete emellan pedagoger och även emellan föräldrar. Det är i den kommunikationen till andra som jag som pedagog kan synliggöra mina egna tankar och erfarenheter kring barnen och det som skett - min egen läroprocess. Vilket jag redan, efter ganska kort tid redan har fått syn på och som jag här har försöker att tydliggöra. I boken Varför pedagogisk dokumentation? finns ett citat som jag vill koppla till ovanstående text.
"En grundantagande för hela denna aspekt av pedagogrollen är att utan diskussion och reflektion kring dokumentationen och arbetet, sker ingen utveckling och förändring,varken av det egna eller barnens arbete." (s 69)Det börjar sakta men säkert gå upp för mig vilka fantastiska lärdomar och vinster man kan gör genom att arbeta med pedagogisk dokumentation och jag har fått mersmak på att lära om och lära nytt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)